DAG 17 (12-12-2016) Okahandja - Reisverslag uit Okahandja, Namibië van Jans en Jose - WaarBenJij.nu DAG 17 (12-12-2016) Okahandja - Reisverslag uit Okahandja, Namibië van Jans en Jose - WaarBenJij.nu

DAG 17 (12-12-2016) Okahandja

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Jans en Jose

13 December 2016 | Namibië, Okahandja

Vanmorgen zijn we met de manager en een medewerker vertrokken in een game drive jeep met als doel een Damara - en een Herero dorp te bezoeken. Dit is mogelijk omdat het meisje daar is opgegroeid.........dus wij gaan bij haar familie langs. We rijden door de bush waarbij zij de weg wijst aan de manager want ook zij weet de weg niet..........ineens zijn daar verspreid allerlei hutjes van diverse materialen zo ook van koeienhuiden. Zij koken in gietijzeren potten op een soort kampvuur op de grond.......geen electriciteit......niets dus. Water moeten ze uit een pomp halen enkele kilometers verderop.....lopend dus ......slechts enkele hebben een ezelkar. De ezels worden in het wild gevangen en afgericht. Elke familie heeft een kleinstukje grond gekregen van de regering om op te wonen en waarop ze wat geiten , schapen en kippen kunnen houden. Verder heeft het "dorpje", wat een experiment is, kilometers verderop een medische post en een winkel van sinkel alwaar we voor een paar families eten kopen om weg te geven.......aan geld hebben ze niets want voor hun is de winkel te ver ......Zo ook is er een school gebouwd waar de kinderen van ver uit andere dorpjes in het internaat kunnen verblijven.....3x per jaar gaan ze naar huis. Ook zien we een soort grote kraal waar 2x per jaar een veemarkt gehouden wordt....... voor de Damara de geiten en schapen en voor de Herero de koeien........men komt dan overal en nergens vandaan.Het was een heel bijzondere ochtend!

• 13 December 2016 - 10:00

Aaldrich:

Nog fijne laatste momenten toegewenst. Gr aaldr/jnny

• 13 December 2016 - 14:05

Joke:

Hoi jans en jose, wat hebben jullie toch een bijzondere unieke reis, we genieten van jullie reisverslag iedere dag, echt heel mooi. Dikke knuffels van Guus en Joke.